بیانیه کانون جهادگران به مناسبت هفته معلم

2/2 13
خلاصه

بیانیه کانون جهادگران به مناسبت هفته معلم

بسمه تعالی

بیانیه کانون جهادگران به مناسبت هفته معلم

 

 

پس از انتشار بیانیه کانون جهادگران در مورخه 11/2/1402 به مناسبت روز معلم و ازآنجاکه تمرکز بیانیه بر تعلیم و تربیت و شأن و مقام معلم و ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت و همچنین تأمین مطالبات معلمان زحمتکش بود و همچنین این امر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز معلم در 11/2/1402 نیز قرار گرفت و ازآنجاکه در بیانیه مذکور به امکان بهره‌گیری از تجربیات موفق مدیریت جهادی برای این تحول اشاره‌شده بود و نیز ضروری بود به خدمات اساتید و معلمان و جامعه روحانی و حوزوی فعال در عرصه مدیریت جهادی نیز اشاره شود صدور بیانیه دوم آن‌هم با دامنه گسترده‌تر به‌عنوان هفته معلم ضرورت اجتناب‌ناپذیر پیدا کرد تا بر موارد زیر بسیار بااهمیت دیگری تأکید گردد ازجمله:

1) استاد و بنیان‌گذار مکتب مدیریت جهادی: شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی رئیس و رهبر هیئت مؤسس جهاد سازندگی به‌عنوان روحانی دانشمند ، شجاع، انقلابی و آرمان‌خواه درعین‌حال متواضع و مردمی و خستگی‌ناپذیر معلم اول جهادگران و بنیان‌گذار مکتب و رویکرد مدیریت جهادی برای همیشه الگوی فراموش‌نشدنی و تمام‌نشدنی جهادگران و مدیریت جهادی است. یاد و راه او جاودانه باد.

2) الگوسازی تعلیم و تربیت کاربردی: تجربیات موفق مدیریت جهادی در همه ابعاد خرد و کلان نمادی از دو بعد متفاوت اما همخوان مدیریت جهادی است. نماد معلم بودن در رفتار و عمل و الگوسازی تمدن ساز و نمادی از یادگیری مستمر و همیشه دانش‌آموز و دانشجو و طلبه بودن. دوبعدی که امکان‌پذیر می‌کند یک رئیس خوب هم‌زمان یک مرئوس نمونه باشد و یک معلم نمونه یک طلبه و دانشجوی نمونه و یک سازمان همیشه یادگیرنده باشد. درعین‌حال این الگو اصول و مبانی خاص خود را برای انسان‌سازی، کسب علم و دانش روزآمد و کسب حکمت و دانایی که رهنمود قرآنی است بنانهاده است. الگویی علمی و روزآمد و کاربردی.

۳) مدرسه حکمرانی مدیریت جهادی: مدیریت جهادی بنیان‌گذار اولین مدرسه حکمرانی در سال­های 1365 به بعد بوده است مدیریت جهادی نهضت تربیت مدیران خویش را در قالب الگوی آموزشی نوآورانه و ترکیبی از یادگیری علمی و عملی، انتقال تجربه شفاهی و کتبی، بازدید میدانی، تلفیق آموزش دانشگاهی و حوزوی که تجربه موفق آن تدوین و آموزش عملی دوره فوق‌لیسانس برنامه­ریزی توسعه برای مدیران ارشد و میانی جهاد سازندگی بنا نهاد که پاسخ تاریخی و ماندگاری به‌ضرورت آموزش حکمرانی گردید. آموزشی در حین خدمت که هر فصل یک هفته در یک استان همه حضور یافته و همراه اساتید در کلاسی به وسعت پهنه سرزمین شرکت نموده آموخته‌های یک‌فصل کاری و مطالعات مدیریتی را مرور و بازخوانی نموده و با شرکت در آزمون به مرحله بعد گام نهاده‌اند.

۴) کاروان‌های هجرت: کاروان‌های هجرت نماد دیگری از تعلیم و تربیت برای حکمرانی با رویکرد مدیریت جهادی بود. تا الگوی نمونه برای محرومیت‌زدایی و توسعه مناطق محروم ارائه شود. جهادگران مناطق سردسیر  در زمستان و بهار با تشکیل و اعزام کاروان‌های هجرت طرح‌های مطالعه شده، و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در مناطق محروم طی مدت کوتاهی باکار شبانه‌روزی در حجم عظیم و باورنکردنی به اجرا در می‌آوردند تا ارکان مختلف حکمرانی بیاموزد که نه‌تنها باید در همه روزها و ماه‌ها و فصل‌ها به سازندگی بپردازند بلکه حوزه فعالیت آن‌ها محله و شهر و استان خاصی نیست و همه سرزمین عرصه تلاش خستگی‌ناپذیر آنان است تا معنی واقعی هم‌افزایی و توانمندسازی آموزش داده شود.

5) معلمان و اساتید نمونه : فرمانروایی به صدور فرمان نیست، فرمانروایی شایسته جهادی نیازمند حضور خستگی‌ناپذیر، بی‌ریا، مؤثر، کارآمد، با پشتوانه دانشی و همه باهم جهاد سازندگی در عرصه حل مسئله برای آبادانی و شکوفایی تمدن ساز است. استاد تمام‌عیار و نماد بی‌بدیل این‌گونه فرمانروایی برای حل مسئله دکتر سید آهنگ کوثر است که با بالاترین رتبه علمی از بهترین دانشگاه‌های جهان با همسر و فرزندان با هجرت از تهران به بیابان‌های گره بایگان فسا در چادر و کانتینر ساکن می‌شود تا بی‌وقفه و در کوتاه‌ترین مدت و با علمی‌ترین و کاربردی‌ترین روش، سیلاب­هایی که هم از دست می‌روند و هم خسارت مالی و جانی می­آفریند مدیریت کند و خالق فناوری آبخوانداری شود. این‌گونه آموختن به شاگردان جاودان و حماسه‌ساز می‌شود و همگان را جذب و سرشار از انگیزه کار جهادی می‌کند. سید آهنگ کوثر تنها نیست  مکتب مدیریت جهادی نمونه‌های فراوان و متفاوت بسیاری دارد که مشت نمونه خروار است. اما شایسته است بهترین­ها، به‌تدریج رونمایی شوند.

 6) مدارس حکمرانی: مدیریت جهادی برای چاره‌جویی تحول در تعلیم و تربیت هم‌اکنون در حال تأسیس مدرسه حکمرانی مدیریت جهادی، مدرسه حکمرانی صلاحیت حرفه‌ای و مدارس کارآفرینی است الگوهایی که پشتیبان و محرک واقعی تحول در تعلیم و تربیت خواهند بود نهضتی با پشتوانه‌های جهاد علمی و متکی به مشارکت مردمی و نوآوری در مهندسی مالی برای تأمین منابع. همچنین الگوی ویژه‌ای نیز برای کاهش تصدی­گری دولتی به‌ویژه در آموزش‌وپرورش مطالعه و مدون شده که تکیه به منابع دولتی را بسیار کاهش می­دهد.

7) عمران بلاد گفتمان حسینی: هرروز عاشورا و هر سرزمینی کربلاست به گفتمان غالب و ماندگار حسینی تبدیل‌شده است. اما فراموش نکنیم که امام حسین (ع) در بیانیه آغازین حرکت انقلابی خود اعلام فرمودند که برای احیاء دین جدش و عمران بلاد قیام می‌کند. یعنی برای تمدن سازی با مدیریت جهادی. فراموش نکنیم که هرلحظه زندگی فرصتی است برای یادگیری و آموزش برای معلم بودن و طلبه بودن این مفهوم عمیق زمانی عملیاتی می‌شود که دنیا و آخرت را از یک جنس بدانیم یکی زودتر و دیگری بافاصله. تا زمانی که به معنی واقعی حسینی و جهادی نشویم تحول در تعلیم و تربیت محقق نمی‌شود. زنده‌باد مدیریت جهادی.