بیانیه کانون جهادگران به مناسبت فرارسیدن روز معلم

2/2 13
خلاصه

بیانیه کانون جهادگران به مناسبت فرارسیدن روز معلم

بسمه تعالی

بیانیه کانون جهادگران به مناسبت فرارسیدن روز معلم

از شاخص ترین صفات خداوند ربوبیت و همچنین رسالت پیامبران تعلیم و تربیت انسانهای آزاده برای مشارکت آنان در آبادانی و شکوفایی و تمدن سازی است.


دستیابی به این هدف آرمانی نیازمند قدرشناسی واقعی از معلم و جایگاه تعلیم و تربیت است. تامین نیازمندیهای معلمان و احترام به ایجاد جایگاه رفیع و منزلت واقعی آنان شایسته است اصلی ترین رویکرد مدیریتی حکمرانی باشد مگر امام علی (ع) نفرمودند:  (من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً) آیا واقعاً ما خود را غلام، خدمتگزار و تحت امر معلمان خود می دانیم!!؟ برای رسیدن به این مرتبه از سوئی باید به نیازمندی­های جامعه تعلیم و تربیت توجه شود و از سوی دیگر لازم است به فراهم کردن کسب صلاحیت حرفه ای  برای کلیه دست اندرکاران و از جمله برای بزرگوارانی که قرار است در جایگاه معلمی قرار گیرد همت گماشت. همچنین لازم است تعلیم و تربیت نیز بر اصولی استوار شود که این نقش و جایگاه عملیاتی شود. این رویکرد در تعالیم دینی و به صراحت در قرآن کریم آمده است که اصول و مبانی و منطق تعلیم و تربیت باید بر انسان سازی،کسب علم و فناوری روزآمد متناسب با شغل و کسب حکمت و دانایی باشد (یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة) آیا واقعاً ساختار های آموزشی کشور بر همین اساس بنا شده است !!؟  همچنین برای تحول در وضع موجود آیا هیچ یک از حکمرانان کشور حتی یک لحظه از این که سند تحول در آموزش و پرورش ۱۲ سال است که مصوب شده و نه تنها خاک گرفته بلکه در زیر غبار غفلت دفن شده است متأثر و پیگیر هستند؟ دست اندرکاران،  بیشتر به دنبال اقدامات نمایشی هستند. جا دارد از اینگونه اقدامات و رفتارهای نمایشی در همه امور حکمرانی فاصله بگیریم و متعهد و همه جانبه به دنبال تحقق آرمانهای امام راحل و شهدا و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باشیم. مطهری ها، بهشتی ها، رجایی ها و باهنر ها و امثال آنها که روز معلم و هفته معلم یادآور خدمات اثرگذار آنهاست نباید، ابزار نمایش و برگزاری مراسم یک روزه و هفته های گذرا باشند بلکه شایسته است ترتیبی بدهیم که راه و روش و منش آنها در همه شئون آموزشی از تعلیم و تربیت در خانواده تا مدرسه و تا مسجد و دانشگاه و حوزه های علمیه نهادینه شود. نیروی انسانی اگر با این رویکرد تربیت نشود نتیجه آن پس از ۴۴ سال می‌شود نسلی که عصیانگر است و خالق رویدادهای تأسف­بار امروز و شاید خدای ناکرده فاجعه آفرین آینده.

امید است روز معلم امسال روز عهد و پیمان همه ما برای یادگیری و آموزش بر اساس رهنمودهای قرآنی مذکور باشد تا فرایندهای آموزشی، بیش از گذشته خالق و تربیت کننده جوانان انقلابی آرمانخواه شود. ممکن است گفته شود این مطالبات و تذکرات واقعی و مقبول است اما نیازمند منابع مالی است که دولت فاقد توانمندی برای اجرای آن است این عذر ناشی از عدم شناخت ظرفیت مشارکت های مردمی برای پشتیبانی از ایجاد و توسعه ساختارهایی آموزشی است. اگر دست اندرکاران تمایل داشته باشند کانون جهادگران جهادسازندگی تجربیات ارزشمند تعلیم و تربیت بر اساس رویکرد مدیریت جهادی در اختیار دارد که می تواند همه این آرمانها را محقق کند و آماده هرگونه همکاری، همراهی و پشتیبانی  صمیمانه و صادقانه  و تحول آفرین می­باشد.

کانون جهادگان جهاد سازندگی