شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی بنیان‌گذار جهاد سازندگی

2/4 7
خلاصه

یادداشتی از دکتر محمدتقی امانپور در سال روز شهادت دکتر بهشتی در سال 1401 هجری شمسی

یادداشتی از دکتر محمدتقی امانپور در سال روز شهادت دکتر بهشتی در سال 1401 هجری شمسی


 

شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی بنیان‌گذار مدیریت جهادی

می‌خواستم 27 خردادماه 1401 بادلنوشته‌ای از شهید بهشتی یاد کنم؛  امّا این امر تا سالروز شهادت ایشان به تأخیر افتاد و حق همین است که در سال روز شهادت ایشان مطالب متفاوت‌تری ازآنچه تاکنون شنیده‌شده است بیان شود. در این خصوص چند خاطره شاید ناگفته یا کمتر مطرح‌شده را مرور می‌کنم:

  1. در جلسات دانشجوئی قبل از انقلاب که با تنی چند از اعضاء مرکزیت  نهضت دانشجوئی گاه‌وبیگاه خدمت ایشان می‌رسیدیم یک جلسه چالشی هم  داشتیم دوستان ما به قول امام خیلی تند بودند(بعداً خاطره‌اش خواهد آمد). در مسجد قبا  روبروی پارک به منزل ایشان رفتیم ما را در بخش بیرونی منزل در  یک اتاق حدوداً 4×4 متری پذیرفتند. اتاق با قالی ، فرش شده بود. یک کرسی وسط اتاق با یک لحاف‌کرسی معمولی و چند عدد پشتی دورتادور اتاق. همراهان گیر دادند که از شما گله‌داریم این چه زندگی اشرافی است؟ اتاق شما شیک و نماد سرمایه‌داری است!! ایشان با لبخند شیرین و مهربان فرمودند البته اندرونی خیلی از این هم ساده‌تر است ولی چون مهمان باید تکریم شود و بعضاً غیر ایرانی نیز میهمان داریم این حداقل  امکانات ضروری است فراهم باشد.

  1. 28 بهمن 1357 با امام و 30 بهمن ، با نخست‌وزیر جلسه داشتیم که منجر به اعزام انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها به نقاط بحرانی کشور برای کنترل آشوبگری ضدانقلاب شد. اردیبهشت‌ماه جلسات جمع‌بندی بود که منجر به تهیه طرحی بنام جهاد برای سازندگی روستاها گردید. این طرح توسط شهید بهشتی خدمت حضرت امام (ره)  تقدیم شد. تعبیر شهید بهشتی پس از ملاقات با امام این بود که حضرت امام خمینی از ملاحظه این طرح پیشنهادی انگار بال درآوردند و با نهایت شور و شعف فرمودند بله سازندگی روستاها و مناطق محروم کشور و خدمت به مستضعفان کار جوانان انقلابی است. آقای بهشتی بروید برنامه‌ریزی کنید یک ماه دیگر برای تأسیس جهاد سازندگی فرمان می‌دهم. و یک ماه بعد وقتی پیام آمادگی سرا سری برای تأسیس جهادساندگی به امام داده شد همان روز  ( 27 /03/1358 )فرمان تأسیس جهاد سازندگی را صادر کردند و صبحگاهان جهاد سازندگی در سراسر کشور. شروع بکار کرد. فعالیتی یکپارچه، طوفانی ، همه‌گیر ، سرا سری ، عاشقانه، مؤثر ، خدا جویانه و نماد  همه باهم جهاد سازندگی.
  2.  پس از تأسیس جهاد سازندگی مقرر شد بودجه‌ای معادل یک یا چند روز قیمت نفت را به جهاد اختصاص بدهند و این امر نیازمند اخذ مصوبه  از شورای انقلاب اسلامی بود.

وقتی لایحه آن در شورا مطرح شد بنی‌صدر شدیداّ مخالفت کرد. چرا بیت‌المال را بدهیم مشتی جوان بی‌تجربه آن را هدر بدهند . بودجه را بدهیم چند پیمانکار حرفه کار عمرانی و سازندگی در روستاها انجام بدهند . در پاسخ وی بعضی از اعضاء شورا مطالبی فرمودند امّا شهید بهشتی با رویکرد مدیریت جهادی تمدن ساز پاسخی دندان‌شکن دادند. فرمودند باید برای آینده نیرو و مدیر تربیت کنم. آیا بهتر از این جوانان که آغوش گرم خانواده را ترک کرده و به عمق مناطق دورافتاده با نیت خدا جویانه به یاری مردم می‌روند و در یک کارگاه واقعی آموزشی در همه ابعاد تربیتی و مدیریتی از تزکیه و کسب و علم و فن و مهارت و نیز چاره‌اندیشی و خلق حکمت و دانائی برای گره‌گشایی از مردم تلاش می‌کنند و تربیت می‌شود افراد شایسته تری وجود دارد!؟ سخنی قاطع ، حکیمانه  و فصل الخصاب را بیان فرمودند و پایه‌گذار مدیریت جهادی شدند.

  1. جهاد سازندگی با دست‌خالی بدون امکانات امّا بانشاط و سرزنده و با اندیشه حکیمانه کار می‌کرد. برای تأمین ماشین‌آلات متوجه شدیم که پیمانکاران خارجی کارگاه‌های بزرگی در خوزستان دارند که با پیروزی انقلاب اسلامی و رفتن خارجی‌ها به‌صورت رهاشده صرفاً نگهبانی می‌شود و در معرض گرما و رطوبت در حال زنگ‌زدگی است. فرصتی پیش آمد و یک خبرنگار صدا و سیما از تهران به اهواز آمد برای مصاحبه ( آقای دکتر حیدری که بعداً نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی شدند) ضمن بیان خدمات و موفقیت‌های جهادگران طرح مسئله کردم خطاب به شورا که اعضاء محترم شورای انقلاب اسلامی اگر واقعاً شما انقلابی هستید همین امروز که صدای مرا می‌شنوید تشکیل جلسه فوق‌العاده بدهید و مصوب کنید، این ماشین‌آلات در اختیار جهادگران برای سازندگی کشور قرار گیرد. همان روز ساعت 14 در اخبار سرا سری این مصاحبه پخش شد. شورای انقلاب اسلامی عصر همان روز یا جلسه داشت یا جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. بنی‌صدر خیلی شاکی بود  که این آقا چه جایگاهی دارد که برای شورا، تعیین تکلیف می‌کند . جواب خارجی‌ها را چه بدهیم و از این مطالب . شهید بهشتی در آن جلسه نیز حکیمانه نظر دادند و فرمایشات ایشان فصل الخصاب بود و آن اینکه برادر جهادی ما سخن درستی گفته است و ماشین‌آلات مذکور در شرایط گرما و رطوبت خوزستان از بین می‌رود و بعداً در هر شرایطی باید خسارت داده شود. آن‌هم بودن استفاده کارآمد. لذا از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم و مصوب شود که این ماشین آلات برای سازندگی کشور استفاده شود. بر اساس مصوبه شورای انقلاب اسلامی مصادره و تقسیم این امکانات به یک هیئت سه‌نفره متشکل از استاندارد خوزستان، نماینده جهاد سازندگی و حاکم شرع استان  سپرده شد و فصل نوینی از تجهیز جهاد و جهادگران برای سازندگی آغاز گردید.
  2. شهید بهشتی آغوشی باز و گرم ، روی گشاده، لبخند بر لبان و حکیمانه سخن می‌گفت و تصمیمات قاطعانه‌ای می‌گرفت و امور را به شایستگی مدیرت و رهبری می‌کرد. و شاگرد شایسته و کارآمد و دانشمند امام خمینی راحل بود. شهادت ایشان لطمه و ضربه بزرگی بر پیکر نظام اسلامی بود. اگرچه امام و شاگردان ایشان در کنار مردم قدرتمندی و پایداری نظام را در برابر این‌گونه ضربه‌ها نشان دادند اما جای ایشان خالی و یاد ایشان جاویدان و راه و روش ایشان ماندگار و مورد تقلید و پیروی همگان باشد. انشا الله خداوند سلامتی و طول عمر باعزت به رهبر معظم انقلاب اسلامی بدهد که یادگار ارزشمند امام و از یاران شایسته بهشتی‌ها و ادامه‌دهنده راه آنان هستند.